TR1:ssä on 22.10.2005 lähtien esillä nykyvideotaiteen kärkinimiin kuuluvan Fanni Niemi-Junkolan näyttely Kohta – Soon. Esillä ovat hänen viisi keskeisintä videoteostaan vuosilta 1998–2005. Niiden teemoja yhdistävät arki, myötätunto ja kohtaaminen. Niemi-Junkola luonnehtii teostensa lähtökohtia sekä poliittisiksi että visuaalisiksi.
Viisi teosta on viritetty tilaan niin, että ne ottavat koko tilan haltuunsa. Kolmelle teokselle rakennetaan oma erillinen tila, yksi teoksista esitetään suurikokoisena projisointina tilan takaseinälle ja yksi viritetään keskelle näyttelyhallia.
Osa näyttelyn teoksista on veistoksellisia liikkuvan kuvan installaatioita ja osa tarinallisia lyhytelokuvia. Liikkuvasta kuvasta Niemi-Junkola kiinnostui jatko-opintojensa aikana Glasgow School of Artissa Skotlannissa vuonna 1993. Aikaisemmin hänen työvälineenään oli ollut kuvanveisto, mutta videosta tuli mielekkäämpi väline. Koska teosten teemat olivat poliittisia, asioiden ja tapahtumien reaaliaikainen ja ”todenmukainen” tallentaminen oli tärkeää.
– Myöhemmin viehätyin uudestaan kuvista sinänsä, tarinoista ja filmin tarjoamista mahdollisuuksista, kuten kuvan hidastamisesta, laajemmasta skaalasta väreissä ja kuvan terävyydessä.
– Todellisuutta voi taideteoksessa rakentaa myös tarinoiden kautta. Esimerkiksi uusin teokseni Lahja on fiktiivinen lyhytelokuva, joka kuitenkin perustuu todelliseen henkilökuvaan ja todellisiin tapahtumiin kuvauspaikalla.
Fanni Niemi-Junkola kuvailee teoksiaan elokuvallisiksi taideteoksiksi. Videolla ja liikkuvalla kuvalla on hänen mielestään keskeinen rooli nykytaiteessa.
Teokset syntyvät yhteistyönä
Videot syntyvät yhteistyössä muun tuotantotiimin kanssa eikä tekemisen tarvitsisi hänen mielestään henkilöityä kokonaan taiteilijaan. Kokonaisvastuu on kuitenkin aina taiteilijalla.
– Minulle sopii tällainen työskentely, jossa homma jakautuu pienempiin osiin muulle ryhmälle. Olen täysin riippuvainen erinomaisesta työryhmästäni, jota ilman teokset eivät syntyisi.
– Kuvataiteilijuutta on mielestäni oman työskentelyn lähtökohtien ja näkökulmien määrittäminen, aiheen ja materiaalin työstäminen sekä teosten julkinen esittäminen.
Tilana TR1 on haastava monen videoteoksen kokonaisuudelle. Esimerkiksi äänien sekoittuminen toisiinsa saattaa aiheuttaa ongelmia. Taiteilijan mielestä TR1:sen parhaita puolia ovat sen kauneus ja keskeinen sijainti.
TR1
Väinö Linnan aukio 13
33210 Tampere
Avoinna ti-su klo 10-18
http://www.tampere.fi/tr1/
Näyttelyt
3.9.–16.10.2005
Backlight 05 – Valokuvataidetta Düsseldorfista
Valokuvakeskus Nykyaika
22.10–15.1.2006
Videoteoksia
Fanni Niemi-Junkola
Tampereen Nykytaiteen Museo