Taidemaalari Tiina Lamminen (46) on monipuolisesti kouluttautunut taiteilija. Hän on opiskellut kotimaisten perusammattiopintojen lisäksi Tallinnan Taideakatemiassa, Münchenin Kuvataideakatemiassa, ja valmistunut sittemmin taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta kuvataiteen Pallas MAkoulutusohjelmasta vuonna 2003. Laajan taiteellisen työskentelyn ja kirjoitustyön ohella Lammisella on kokemusta taiteen opetustyöstä. Lisäksi hän on Taidemaalaus-lehden päätoimittaja.
Tiina Lamminen. |
Akateemisten opintojen suhteen Tiina Lamminen on kuitenkin hieman varautunut: teoreettinen oppineisuus ei välttämättä takaa mitään. Itse asiassa tieteen ja taiteen sekoittaminen voi johtaa taiteellisen ilmaisun kaventumiseen.
- Toisaalta on tutkittu tosiasia, että mitä korkeampi koulutus, niin sitä parempi on mahdollisuus pärjätä ammatissa. Toisaalta olen skeptinen yliopistotiedettä kohtaan, koska yliopistotieteessä kuvantekemiseen liittyvä puhe tulee aina joltakin tieteenalalta eikä suoraan taiteesta. Yliopistotiede alkaa helposti dominoida ajattelua ja ajattelun rakenteita. En haluaisi sotkea omaa ajatteluani sillä. Itse asiassa ei voi olla olemassa tutkintoa, joka valmistaisi nykytaiteilijan ammattiin, koska ammatissa kyse on lähinnä elämänasenteesta, Lamminen toteaa.
Tiina Lamminen korostaa vapaan taiteilijan asemaa ja vapautta tarkastella asioita ilman suoria teorioita tai filosofisia mallikaavioita.
- Jotenkin kavahdan opettaja-taiteilijuutta. Ihminen ei voi pitää montaa identiteettiä samanaikaisesti. Toisaalta teoreettiset opinnot ovat kyllä auttaneet ja antaneet minulle välineitä puhua ja kirjoittaa taiteesta. Asia on siis kaksijakoinen: tieteellisistä opinnoista on hyötyä, mutta on oltava valppaana, minkälaisille teorioille ajattelunsa altistaa. Mutta totta kai on jokaisen oma valinta, miten todellisuutensa rakentaa. Itselleni vapaana taiteilijana toimiminen on periaatteellista – se on elämänasenne. Jos kerron, että olen taidemaalari tai sitten vaikka ’maisteri’, niin siinä nähdään heti arvoero. Taiteilijuutta ei arvosteta oppineisuutena, vaikka taiteilijuus edellyttää melkoista oppineisuutta, Tiina Lamminen tiivistää.
Lammisen mukaan yliopisto-opinnoilla
on monien etujen lisäksi myös
arveluttavia puolia, joiden takia on
syytä suhtautua tiedostavasti tieteellisiin
teorioihin ja tutkimuksiin.
- Yliopisto-opinnot tuottavat hallitsevaa
rakenteellista ajattelua. Maailmaan
vaikutetaan puhutulla ja kirjoitetulla
kielellä. Siinä on vaara tulla
aivopestyksi. Toisaalta kaikenlaisia
opintoja kannattaa suorittaa, jos se
palvelee omaa taiteilijalaatua. Nykytaiteilijan
tehtävä on kuitenkin tehdä
töitä vallitsevasta todellisuudesta. Tietoisuutta
siitä ei voi ottaa tieteestä.
Lammista kiinnostaa historia,
opintoina etenkin aatehistoria, poliittinen
historia ja kulttuurihistoria.
- On kiinnostavaa, miten yliopistossa
asiat saadaan näyttämään todelta ja
oikealta. Historiaa tuntemalla voi ympärillä
olevaan todellisuuteen suhtautua
kriittisesti. Voi konkreettisesti nähdä, ettei
aina tarvitse uskoa kaiken maailman
asiantuntijoita. Voi myös pyrkiä visuaalisoimaan
historiallisesti tuotettua kuvaa.
Joka tapauksessa tieteeseen kannattaa
suhtautua ennakkoluuloisesti. En tarvitse
historian opintoja tutkintoa varten,
vaan kehittääkseni kriittistä ajatteluani.
Sanon, että ’harrastan’ historian opintoja,
Lamminen toteaa.
Tiina Lammisen teos Valitut Palat 7/1969 ja 7/2009 sekä Maailma ja me –lehti 7/1969, tussi- ja guassimaalaus paperille 2009. Kuva Leena Kangas. |