”Oletko menossa taiteilemaan”, kysyi
naapurini eräänä päivänä. Kysymyksen
sävy ärsytti, sillä taiteen tekeminen on
työni. Se on olennainen osa elämääni ja
elämäntapani. Jälkikäteen muistin lapsuuteni
klassisen baletin tunneilta kuinka
opettajani korosti sitä, ettei tanssin
raskaus saa näkyä tanssiessa. Samasta
syystä taidetta katsoessa taustalla olevan
työn määrä usein unohtuu.
Olen miettinyt, millaista taiteilijaelämä oikeastaan on? Vastaus johon olen
päätynyt ei ole yksinkertainen. Taiteilijaelämä muovautuu kunkin taiteilijan
näköiseksi. Persoonallisuus, sosiaaliset suhteet, koulutus ja joissakin
tapauksissa varallisuus muovaavat visuaalisten kykyjen lisäksi taiteilijan
toiminnan mahdollisuuksia. Sukupuolellakin on valitettavasti väliä
suomalaisessa taidekentässä, kuten tilastot todistavat. Tiina Lammisen
kirjoitus tässä lehdessä apurahoista ja niiden saamattomuudesta koskettaa
kipupistettä ja antaa mietteille kirpeän lähtökohdan.
Olen ehdottomasti taidekoulutuksen
kannattaja. Koulutus mahdollistaa taidon
ja tiedon lisäksi vuorovaikutuksen,
sillä taidetta ei voi syntyä tyhjiössä!
Taiteilijan työ on pitkäjänteisempää
kuin päältäpäin uskoisi. Näyttelytiloihin
tehdään näyttelysopimukset jopa
vuosia aiemmin. Pikkuhiljaa
muurahaisen lailla taiteentekijä
rakentaa näyttelyään.
Olen huomannut, että
kun työskentelen intensiivisesti
viikon varrella parin tunnin
verran päivässä, saan kuukaudessa paljon
aikaan. Toisinaan työjakso on kuitenkin
olosuhteiden pakosta intensiivinen
ja tuntuu, etteivät päivän tunnit riitä.
On ainakin kolme asiaa, joilla näyttelyn
onnistumista voi mitata, eli näyttelyvieraiden
määrä, taideteosten myynti
ja lehdessä julkaistu kritiikki. Nykyisin
paikallisen sanomalehtemme suhde
kuvataiteeseen on erittäin nihkeä. Sain
muutaman palstamillimetrin toiseksi
viimeisenä päivänä näyttelystäni, joka
oli esillä Galleria Saskiassa elokuussa.
Eikä harmini ole yksin minun. On olemassa
ansioituneita taiteilijoita, joiden
näyttelyjä ei ole noteerattu.
Teksti:
Anna Kirstinä