Aamulehden pitkäaikainen kulttuuritoimittaja Maila-Katriina Tuominen jää eläkkeelle ensi vuoden alusta. Monipuolinen kulttuurivaikuttaja ei kuitenkaan aio hidastaa tahtiaan, vaikka päivittäinen lehtityö päättyykin.
Maila-Katriina Tuominen. |
Maila-Katriina Tuominen aloitti toimittajantyönsä Aamulehdessä juhannusviikolla
vuonna 1972. Hän oli pitkään lehden ainoa kuvataiteesta kirjoittava toimittaja.
- Se oli tavallaan rasittavaa aikaa, vaikka nautin siitä suunnattomasti. Toisaalta
lukijoiden käsitys kritiikistä muovautui vaarallisella tavalla yksipuoliseksi
yhden ihmisen kirjoitusten pohjalta, Maila-Katriina Tuominen muistelee.
Aluksi Tuomisen työnkuvaan kuuluivat muun muassa perinteinen taidekritiikki ja taiteilijahaastattelut. 1980-luvun jälkipuolelta lähtien kulttuuritoimittajien työ suuntautui myös uutisointiin. Taide-elämän tapahtumia Suomessa ja ulkomailla tarkasteltiin aiempaa laajemmasta näkökulmasta.
Maila-Katriina Tuominen aloitti kansainväliseen taidekenttään tutustumisen
jo varhain ja teki tutkimusmatkoja maailmalle. Kun ulkomaanmatkoista tuli
varsinaisia työmatkoja, syntyi mahdollisuus ammatilliseen kultuuritoimittajan
työhön eri puolilla Eurooppaa ja maailmaa. Ammattitoimittajalla oli paremmat
mahdollisuudet tutustua taiteeseen ja muuhun kulttuurin kuin taideturistilla.
- Se oli itselleni tärkeää ja antoi myös perspektiiviä siihen, missä Suomen
taiteessa mennään. Niin taiteentekijöille kuin taiteesta kirjoittaville
on tärkeää, että omalle työlle haetaan mittasuhteita kansainvälisestä
tarjonnasta eikä vain kotimaisen genren sisältä, Tuominen toteaa.
Suhdettaan Tampereen Taiteilijaseuraan Maila-Katriina Tuominen muistelee
lämpimästi. Kontakti seuraan alkoi jo ennen hänen toimittajauraansa,
mutta aktivoitui 1970-luvulla. Silloin hänellä oli toimittajana mahdollista
tutustua paremmin Taiteilijaseuran toimintaan ja siinä toimiviin ihmisiin.
- Suhteeni Tampereen Taiteilijaseuraan
juontaa 1960-luvulle, kun opettajallani
Kirsti Melartinilla oli Vanhalla
kirjastotalolla näyttely nimeltä
Lehtimäistä. Silloin mietin, että täällä
on tosiaan taiteilijaseura ja minkähän
tyyppisiä taiteilijoita siinä on mukana.
Sittemmin Kirsti Melartin oli pitkään Taiteilijaseuran
puheenjohtajana. Aamulehden
kulttuuritoimituksessa oli 1970-
luvulla tapana tehdä ennakkojuttu
kaikista Tampereella pidettävistä näyttelyistä.
Näyttelyitä pidettiin pankkien
saleissa ja kellareissa tai gallerioissa, joita
tuohon aikaan oli vähän. Siinä työssä
tutustuin Taiteilijaseuran jäseniin. Varsinainen
yhteys seuraan ja sen toimintaan kypsyi pikkuhiljaa. Mitä enemmän
paneuduin seuran toimintaan, sitä helpompi
minun oli ottaa yhteyttä, jos tuli
vaikka tarkennettavia asioita. Olen silti
pyrkinyt välttämään kaveeraamista ammattilaisten
kanssa, joiden töitä joudun
arvostelemaan. Mutta tietenkin vuosien
myötä on käynyt myös niin, että on syntynyt
monia hyviä ihmissuhteita, kertoo
Tuominen.
Tamperelaisuus taiteessa
Maila-Katriina Tuomisen mukaan Tampereella on aina ollut ammattitaitoinen ja omaleimainen taiteilijakuntansa. Tuominen muistelee esimerkiksi Reino Viirilää, joka oli aikanaan todellinen aktivisti ja Taiteilijaseuran kantava voima. Tamperelaisiin klassisiin kuvantekijöihin Maila-Katriina Tuominen lukee Viirilän ohella myös Allan Salon ja Tauno Hämeenrannan, jotka olivat kaupunkinäkymien, katutyöntekijöiden ja teollisuuslaitosten kuvaajia.
Hänen mukaansa heitä voi pitää suomalaisen kaupunkikuvauksen uranuurtajina, joiden paikka kotimaisen taiteen kentässä ei vieläkään ole täysin vakiintunut, koska suomalaisen taiteen historia on kirjoitettu pääasiassa Helsingin perspektiivistä katsoen.
Tamperelaista nykytaidetta Maila- Katriina Tuominen ei tarkastele tamperelaisuuden läpi, kuten aikaisempina vuosikymmeninä oli mahdollista tehdä. Nuoremmat tamperelaistaiteilijat ovat kasvaneet peruslähtökohdiltaan toisenlaisessa maailmassa kuin aikaisempien sukupolvien taiteilijat. Tampereella on edelleenkin suuri joukko taiteilijoita, jotka tekevät persoonallista ja vahvaa taidetta, mutta he eivät kiinnity paikallisuuteen.
Kuvataidekritiikin osuus on Tuomisen
mukaan vähentynyt sanomalehtijournalismissa
1990-luvulta lähtien ja
sen myötä Tampereella työtään tekevien
kuvataiteilijoiden ammattikunta
on vaarassa jäädä varjoon.
- Tällä hetkellä taiteen kirjo on laaja,
enkä usko että paikallisuus painaa
enää paljonkaan. Kaikkein nuorin taiteilijapolvi
liikkuu taiteen kentällä aivan
uudella tavalla. He katsovat omasta näkökulmastaan
menneisyyteen, mutta
toisaalta liikkuvat ympäri maailmaa ja
hakevat sieltä vaikutteita ja sulattelevat
niitä työssään. Työnsä 1990-luvun lopulla
ja 2000-luvun alussa aloittaneiden
ammattitaiteilijoiden joukko on tuonut
mukanaan myös performoitumisen,
jolloin liikutaan kaikilla mahdollisilla
taiteen alueilla. Nuoremmassa taiteilijapolvessa
ei ole jämähtäneisyyden makua,
mikä aikoinaan oli tuntunut tamperelaisen
taiteen keskipolvessa. Mutta
Tampereella on edelleen paljon kuvantekijöitä,
joilla on perinteinen ja harras
suhde esimerkiksi grafiikkaan. On hyvä
muistaa, että Tampereella on vahvoja
naistaiteilijoita, Tuominen toteaa.