Kuvataiteilijoiden tieteellisestä jatkokouluttautumisesta käydään vilkasta keskustelua. Riittääkö taiteentekemisen perustekniikoiden oppiminen ja käytännön ammattitaito vai tarvitaanko lisäksi maisteri- tai tohtoritason opintoja? Tuovatko tieteentuntemus ja teoria jotakin lisää taiteelliseen ilmaisuun, vai ovatko ne uhka taiteilijan luovuudelle? Suomi on koulutusyhteiskunta ja sen paineet ulottuvat myös taidekoulutuksen puolelle. Tässä artikkelissa kolme tamperelaista taiteilijaa pohtii suhdettaan tieteeseen, teoriaan, filosofiaan ja käytännön taiteentekemiseen.
Kuvataiteilija Juha Merta (51) toimii taiteilijantyönsä
ohella Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa
lehtorina. Merran väitöskirja Herääminen – kuvataiteen
kohtaamisesta hermeneuttiseen tulkintaan ilmestyi vuonna
2006. Merran tämänhetkiseen elämänkuvioon kuuluu
myös opettamista sekä tutkimusten ja opinnäytetöiden
ohjaamista. Mutta kuinka helppoa tutkijan, opettajan ja
kuvataiteilijan työn yhteensovittaminen lopulta on?
- Olen tolkuttoman kurinalainen, pystyn hallitsemaan arkeani
varsin hyvin. Onneksi Tampereen yliopisto on vielä
sivistysyliopisto ja joustava työpaikka, joten aikaa jää tehdä
myös taidetta. Kurinalaisuus antaa mahdollisuuden tehdä
kuvaa riittävästi. Ja aika vaikea on olla töissä korkeakoulussa,
jos ei samalla tutki, Juha Merta toteaa yksikantaan.
Juha Merta. |
Tutkimustyö on antanut Juha Merralle mahdollisuuden tutkia itseään taiteilijana kiinnostavia ilmiöitä: luomisprosessia ja taideteoksen syntyä. Merta painottaa, että kukaan taiteilija ei aloita tyhjältä pöydältä. Taide on myös dialogia aikaisempien perinteiden, toimintatapojen ja menetelmien kanssa.
- Historia on aina kiinnostanut minua ja on ollut luontevaa käydä dialogia aiempien mestareiden kanssa. Parhaimmillaan siinä pääsee synteesiin, jossa historian ja oman työn pohdinta avaa kolmannen tien: uusia ideoita omien kuvien tekemiselle, ikään kuin hermeneuttisessa mielessä, tuumii Merta.
Taiteilijoiden akateeminen jatkokouluttautuminen
saa Juha Merran mietteliääksi.
- Suomessa pitäisi nykyään olla kaikessa
maisteri. Se on sinänsä hyvä, sillä
nyt kuvataiteilija on vertailukelpoinen
muiden tieteenalojen edustajien kanssa.
Opinnot ovat vaativia ja minusta
on hienoa, että kuvataiteilija on myös
sivistynyt. Yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuksia
maisterikoulutukseen ja se on
hyvää ammatillista täydennyskoulutusta.
Lisäksi pedagogiset opinnot antavat
kuvataiteilijalle mahdollisuuden kiinnittää
itsensä opetusmaailmaan.
Silti taiteen, tieteen ja teoreettisen
analyysin yhteensovittaminen ei ole
ongelmatonta. Juha Merralle tieteellisen
työn ja kuvantekemisen yhdistäminen
on sopinut hyvin, mutta
kaikille tieteelliset jatko-opinnot eivät
ole välttämättä eduksi.
- Monilla tiedeopinnot syövät aikaa kuvantekemiseltä
ja se taas saattaa vaikeuttaa
apurahojen saamista, Merta toteaa.
Juha Merran mukaan taiteilijan
työ on aina myös tutkimuksen tekemistä.
Se on yhdistelmä katsomista,
tutkimista ja uteliasta asennetta.
- Töideni intertekstuaalisuus tuo toivottavasti
katsojalle löytämisen riemua
ja helpottaa kuvien avautumista. Viittaukset
voivat avata portteja eri suuntiin,
katsojasta riippuen. Teemani ovat aina
olleet jotenkin olemassa itsessäni ja ideoiden
esiinsaaminen on vienyt aikaa.
Intuitiivinen tieto on syventynyt tieteellisen
työn kautta. Mielestäni asioiden
analyyttinen pohdinta syventää taiteentekemistä.
Asioiden tutkiminenhan on
sitä, että ilmiötä lähestytään monesta
suunnasta. Kun jokin asia askarruttaa, tieteellinen
lähestymistapa tuo minulle välineitä
selvitystyöhön. Mutta toiset ovat
hyviä tekijöitä ilman koulutustakin. Mikä
sopii minulle, ei välttämättä sovi kaikille.
Mutta omiin töihini tiede on tuonut lisää
kurinalaisuutta, suitsia intuitiiviseen prosessiin,
Juha Merta pohdiskelee.
Usein taiteilijat kokevat, että akateemisuus
ja teoreettisuus köyhdyttävät
tai kangistavat taiteellista
ilmaisua. Juha Merta ei näe asiaa ongelmana
omassa työskentelyssään.
- Minusta tuntuu, että työni ovat
muuttuneet, mutta muutokset voivat
olla niin pieniä, että töitäni pidempään
seuranneet katsojat eivät ehkä huomaa
sitä. Haluan palata kiinnostaviin asioihin
yhä uudestaan ja löytää niistä uusia
tasoja. Muutokset ovat katsojalle ehkä
pieniä, mutta itselleni isoja. Pienikin
detalji voi tuoda uusia tasoja. Olen kuvantekijänä
vanhanaikaisesti hidas, yritän
kiiruhtaa hitaasti ja vaalia löydettyä.
Tämä puoli on syventynyt tutkimustyön
kautta, kiteyttää Juha Merta.
Juha Merran teos Osoite tuntematon, kooste vuodelta 2006. |