Esseetyyppisen taidekirjoittamisen aika päivälehdissä on Maila-Katriina Tuomisen mukaan lopullisesti ohi. Esseekritiikkiä kirjoitettiin paljon maailmansotien välisenä aikana ja pitkään sen jälkeenkin.
Einari Vehmas oli keskeinen vaikuttaja perinteisessä esseekritiikissä, jossa analysoitiin yhden tekijän teoksia hyvinkin perusteellisesti. Tuominen muistuttaa, että kulttuurikirjoittaminen voi olla sekä yleisjournalismia että taidekritiikkiä. Parhaimmillaan taidekritiikki voi olla criticism-tyyppistä kirjoittamista, jolloin mukana on myös tieteellinen orientaatio ja teoria. Tällainen kritiikki vaatii kuitenkin tilaa, eikä se nykyjournalismissa näytä olevan mahdollista. Lehdet kilpailevat nykyään uutisilla ja taistelu tilasta kovaa. Toisaalta on edelleen monia aikakauslehtiä - kuten vaikkapa Taide-lehti - joissa perinteinen taidekirjoittaminen elää ja voi hyvin.
- Entiseen aikaan ei ole paluuta. Kritiikkejä toki tehdään yhä, ja puolustan ehdottomasti sitä, että kritiikki on yksi journalismin muodoista. Se pitää hallita hyvin ja se on ammattitaitoisten ihmisten työtä. Pelottavinta nykyisessä kehityssuunnassa on se, että kaikkien ammattikoulutuksen saaneiden journalistien kuvitellaan pystyvän tuottamaan tietoa kaikista mahdollisista asioista. Liian helposti ajatellaan, että toimittajan ei välttämättä tarvitse tuntea taiteen peruskäsitteitä tai tekniikkoja – kaikkea sitä, mikä taideilmaisuun kuuluu. Se on minusta syvää halveksuntaa taidetta ja humanistisia aloja kohtaan. Kriitikon ammatti vaatii laajaa kulttuurintuntemusta, siinä pitää uskaltaa katsoa syvälle ja mennä myös historiaan. Tämä historiattomuuden idea, jota esimerkiksi verkkomaailma tällä hetkellä levittää, on katastrofaalista koko inhimillisen kulttuurin ymmärtämiselle, Tuominen kiteyttää.
Taiteesta kirjoittamisen tapa on Maila-
Katriina Tuomisen mukaan muuttunut
selvästi kuluneina vuosikymmeninä.
Impressionistinen ja pintapuolinen
taidejournalismi on lisääntynyt ja samalla
mukaan on tullut myös uutisellista
ja feature-tyyppistä kirjoittamista,
jossa taidetta lähestytään monista eri
näkökulmista. Taidemaailmasta tehdään
nykyään myös entistä enemmän
reportaaseja. Kehityslinja on periaatteessa
hyvä, mikäli lukijat saadaan näin
kiinnostumaan taiteesta. Toisaalta Tuominen
on huolissaan nykyisestä uutistrendistä,
jossa taidetta lähestytään
vain taloudellisesta näkökulmasta.
- Kulttuuri-uutisoinnissa on käynyt
niin, että ihmisten huomio taiteeseen
herätetään suurilla luvuilla ja isoilla rahasummilla.
Se kääntää asiat täysin päälaelleen.
Unohdetaan taiteen perimmäinen
merkitys ja näkökulma siirtyy pelkästään
markkinamaailmaan. Mielestäni taiteesta
voi ja pitää edelleenkin pystyä puhumaan
ilman että sitä mitataan määrällä
ja rahalla. Olen vakaasti sitä mieltä, että
kulttuurilla on yhä paikkansa. Tätä uskoani
puoltavat monet eri vaikuttajatahojen
kanssa käymäni keskustelut. Kuluneiden
vuosien aikana on myös julkaistu
useita tutkimuksia siitä, miten suuri merkitys
kulttuurilla ja taiteella on ihmisen
hyvinvoinnille ja sille inhimillisyydelle
mikä meissä on”, Tuominen sanoo.
Reaaliaikaisen uutistarjonnan lisääntyminen
internetissä on lopulta varsin uusi
ilmiö. Maila-Katriina Tuominen uskoo,
että kun internet menettää uutuusarvoaan,
lukijoille ei enää riitä, että tieto tarjoillaan
lyhyinä fragmentteina. Tuomisen
mukaan journalismin tulee kehittyä niin,
että ihmiset oppivat lukemaan pidempää
tekstiä myös nettijulkaisuista.
- Internetiä käyttämään tottunut sukupolvi
ei tulevaisuudessa enää tyydy
skandaaliotsikoihin, vaan alkaa vaatia
myös asioiden taustoja, tietoa ja faktoja.
Ja se tarkoittaa, että verkkolehdissä
pitää olla toimittajia, jotka tekevät laatujuttuja.
Visuaalisuuden voima kasvaa
kaiken aikaa, ja on loppujen lopuksi
aika kummallista, miten huonosti
nettipuoli ymmärtää visuaalisia taiteita,
Tuominen pohdiskelee.
Maila-Katriina Tuomisen työhön
ovat 1990-luvulta lähtien kuuluneet
kulttuurin lisäksi myös ihmisoikeuskysymykset.
Ihmisoikeusaspekti on tuonut
kulttuuritoimittajan työhön uuden
ulottuvuuden: asioita ei voi enää katsella
suppeasta perspektiivistä. Tuomisen
mukaan tapamme tulkita maailmaa
on vaarallinen. Tiedämme vain
siitä, mitä tapahtuu meille tutussa Euroopassa,
Yhdysvalloissa ja Japanissa.
- Tällainen maailmankartta on kovin
suppea. Se, että suljemme maailman
väestöstä pois enemmistön, on
todellinen uhka kulttuurille, taiteesta
kirjoittamiselle, kritiikille ja koko journalismille.
Taide ei voi kehittyä maissa,
joissa poljetaan ihmisoikeuksia. Jokaisen
kirjoittajan ja taiteentekijän vastuuseen
kuuluu tietää ihmisoikeuksien
merkitys, Tuominen toteaa.
Eläkkeelle jääminen ei suuresti muuta
Maila-Katriina Tuomisen elämää.
Hän kertoo jatkavansa entiseen tapaan
työskentelemistä kulttuurin, kuvataiteen
ja ihmisoikeuskysymysten parissa.
- Itse asiassa en ole tehnyt mitään
suunnitelmia, elämä tulee vastaan sellaisena
kuin se tulee. Ei tässä suuria
muutoksia tapahdu, paitsi että päivittäinen
lehtityö on nyt ohi, Tuominen
sanoo.
Teksti ja kuva: Kai Kiviranta