Selvitysmiehen mielestä ammattikorkeakoulujen pitäisi keskittyä lähinnä
taiteen tekniikan opettamiseen ja jättää taiteellisen näkemyksen kehittäminen
maisteritason opintoihin.
– Tuntuu aivan nurinkuriselta ajatukselta, että opiskelisi ensin neljä vuotta
tekniikkaa ja vasta sen jälkeen miettisi mitä taiteenteolla haluaa sanoa. Tekniikka
ja näkemys kehittyvät tietenkin yhtä matkaa. Painotuseroja voi ja pitääkin
olla, mutta noin suoraviivaista jakoa kahteen en ymmärrä, Ryhänen sanoo.
Selvitysmies haluaisi myös vähentää kuvataiteen amk-opetusta yksiköitä karsimalla
ja aloituspaikkoja vähentämällä.
– Se voi olla järkevääkin. Minusta lähinnä suurimmissa kaupungeissa, kuten
Tampereella, Turussa ja Lahdessa taiteen opetuksen taso pystytään pitämään
korkeana, Antti Haapio sanoo.
Korkea tasokaan ei välttämättä riitä. Noin vuosi sitten TAMKin rehtori Markku
Lahtinen esitti kuvataiteen sulauttamista viestinnän opetukseen.
– Se tuli hieman tökerösti ilmoitusluontoisena asiana. Asiasta käytiin keskustelu
ja nyt se näyttää unohtuneen. Pidän silti hyvänä, että taideopetuksen
mielekkyys voidaan kyseenalaistaa, jolloin sen merkitys pitää pystyä perustelemaan,
Haapio väittää.
Koulutus antaa liikkumavaraa
Heli Ryhänen näkee koulutuksen tärkeänä itselleen taiteilijana.
– Koulutus antaa vapauden valita kulloinkin parhaiten soveltuva tekniikka ideoiden toteuttamiseen.
Myös oppilaitoksella on merkitystä.
– Kuvataideakatemiasta valmistuneilla on parhaat mahdollisuudet saada
töitä. Suomen taide-elämä on hyvin Helsinki-keskeistä ja heillä on parhaat
kontaktit kentälle jo valmistuessaan. Akatemia on myös arvostetuin alan
kouluttaja, Ryhänen jatkaa.
Hänellä on myös vertailukohtia eurooppalaiseen koulutukseen.
– Tasoltaan opetus on Suomessa varsin korkeatasoista ja opiskeluolosuhteet
usein paremmat kuin ulkomaisissa vaihtokouluissa. Niissä opiskelijat kustantavat
itse välineet ja materiaalit ja opetuksen määräkin vähenee uhkaavasti kohti
täydellistä itseohjautuvuutta.
Teksti ja kuva:
Pertti Peltonen
Monta polkua kuvataiteilijaksi Kuvataiteilijaksi voi Suomessa kouluttautua useampaa reittiä. Korkea-asteen koulutus koostuu kahdesta rinnakkaisesta lohkosta eli ammattikorkeakouluista ja yliopistoista. Ammattikorkeakoulut muodostettiin 1990-luvulla sulauttamalla opistoasteen ja ammatillisen korkea-asteen oppilaitoksia. Kuvataiteen opetusta antavia AMKeja on tällä hetkellä kahdeksan: Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Tampere, Turku, Kemi-Tornio, Lahti, Satakunta, sekä Svenska yrkeshögskola Uudessakaarlepyyssä. Kuvataiteilijan ammatillinen tutkinto (AMK) on laajuudeltaan 240 opintopistettä eli 4 vuotta. Vuonna 2004 ammattikorkeakouluista valmistui 146 kuvataiteilijaa. Valmistuneiden määrä on kasvanut noin 11 prosentilla vuosittain. Taideyliopistot antavat ylintä taidealan koulutusta Suomessa. Kuvataiteen opetusta antavia taideyliopistoja on kolme: Kuvataideakatemia, Taideteollinen korkeakoulu (taiteen ja median erillisyksikkö Porissa) ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta. Niissä voi suorittaa alemman (kandidaatti, 210 op/3-4v.) ja ylemmän (maisteri, 120 op/2v.) korkeakoulututkinnon sekä jatkotutkintoja (lisensiaatti ja tohtori). Käytännössä lähes kaikki opiskelijat pyrkivät suoraan ylempään korkeakoulututkintoon. Vuonna 2004 kuvataiteen ylemmän korkeakoulututkinnon suoritti 98 opiskelijaa. Toisen asteen oppilaitokset (16 kpl) tarjoavat peruskoulun jälkeisen ammatillisen perustutkinnon. Kuvallisen ilmaisun perustutkinnon suorittaa noin 200 opiskelijaa vuosittain. Tutkinnon suorittaneiden määrä on 2000-luvulla kasvanut hurjasti, noin 130 prosenttia vuosittain. Tutkinnon suorittaminen kestää kolme vuotta ja se mahdollistaa jatko-opinnot ammattikorkeakouluissa ja edelleen yliopistoissa. Taiteen opetusta voi saada myös kansanopistoissa (20 kpl) ja yksityisissä taidealan oppilaitoksissa. Ammatillisiin opintoihin valmistavia yksityisiä oppilaitoksia ovat mm. Taidekoulu Maa, Vapaa Taidekoulu, Alfa-Art taideoppilaitos, Pohjoismainen Taidekoulu sekä Hyvinkään taidekoulu. Heikoin työllisyystilanne taidealoilla on kuvataiteen ja audiovisuaalisen viestinnän tutkinnon suorittaneilla. Kuvataiteilijoita koulutetaan liikaa, jos mittarina käytetään työllisyyttä. Toisaalta taidealojen koulutus muodostaa koko koulutuksesta hyvin pienen osan (v.2000-2004 alle 5 %). Vuonna 2004 työttöminä oli toisen asteen tutkinnon suorittaneista 15 %, amk-tutkinnon suorittaneista 32 % ja yliopistotutkinnon suorittaneista 18 %. Teksti: Pertti Peltonen Lähde: Paula Karhunen, Kaija Rensujeff: Taidealan koulutus ja työmarkkinat. Taiteen keskustoimikunnan julkaisuja no.31 |