- Mailis Saralehto: Tulipyörä, 2014 hamahelmet, led-valot, pvc, puu
- Mailis Saralehto: Janus, Primary ja Together Forever, 2013 hamahelmet, epoksihartsi, akryyli
- Mailis Saralehto: Together Forever, 2013 hamahelmet, epoksihartsi, akryyli
- Mailis Saralehto: Piiloleikki, 2014, video
- Mailis Saralehto: Yleiskuva näyttelystä Galleria Mältinrannasta.
- Mailis Saralehto: Antropomorfi, 2014, kipsi, hammasvalokset, tekohampaat, akryyli
Necrotic Tomography – Contemporary Gothic
Näyttelyn teokset käsittelevät eurooppalaista myöhäiskeskiajan ja renessanssin maailmankuvaa nykyajan dekadentissa, elämyshakuisessa hengessä. Miten nykyihminen pureksii näkemäänsä spektaakkelien yhteiskunnassa? Miksi ihmistä on kautta aikojen kiinnostanut kammottavat onnettomuudet ja ihmiskohtalot, kummitusjutut sekä yliesteettiset ilotulitukset?
Teokset vievät katsojan pariisilaisille hautausmaille, Rouenin luuhuoneille ja savuaville rovionjäänteille ja goottilaisen kirkon metamorfoosiin. Keskiajan ja renessanssin aikana saatettiin muurata mustia kissoja rakennuksien seiniin pahojen henkien karkottamiseksi. Kissa on säilyttänyt vuosisatoja ambivalenssinsa: nyt turisteja viehättävät arat kissat ovat valloittaneet vanhat hautausmaat terveysviranomaisten kiusaksi. Goottilaisen kirkon ruusuikkuna on värin ja valon ilotulitusta. Sen ikonografia kertoo aikakauden tärkeimmistä idoleista. Samalla se myös tunnetaan nimellä Katariina-ikkuna, mikä viittaa Pyhän Katariinan marttyyrikuolemaan teilipyörässä. Räystäältä kurottautuvat ihmisen ja eläimen sulautumat, gargoilit, pitivät niin ikään vahtia ja karkottivat pahoja henkiä groteskilla olemuksellaan.
Mailis Saralehdon tematiikka liittyy kulttuurisiin koodeihin, historiaan sekä ihmisyyden ja eläimellisyyden paradokseihin. Hän on työskennellyt kohta viisitoista vuotta videon, kuvanveiston ja installaation parissa. Materiaalit vaihtelevat puusta muoviin, eläinten luista ja muista orgaanisista materiaaleista hamahelmiin ja objet trouvéihin. Materiaalin merkityssisältö muuttuu aina rinnastuksien kautta. Hänen teoksiaan on ollut esillä mm. Kiasmassa, Helsingin taidehallista, Porin taidemuseossa, Wäinö Aaltosen museossa sekä ulkomailla Saksassa, Latviassa, Skotlannissa, Ranskassa ja Ruotsissa.
Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskuksen Varsinais-Suomen taidetoimikunta ja sponsorina on toiminut tanskalainen HAMA Malte Haaning Plastic A/S.