Backlight –valokuvatapahtuma on Suomen suurin valokuvataiteen festivaali.
- Backlight ´14: Rachel Glass: sarjasta Is Love Really Like a Taylor Swift Song? (oik.) ja Yvette Monahan: teoksia sarjasta The Time of Dreaming the World Awake (vas.)
- Backlight ´14: Yvette Monahan: sarjasta The Time of Dreaming the World Awake.
- Backlight ´14: Christine Redmond: teoksia sarjasta Sea Change
- Backlight ´14: Richard Wade: sarjasta Impasse.
- Backlight ´14: James McCourt: teoksia sarjasta Operation Motorman.
- Backlight ´14: Paul Corcoran: sarjasta Things Fall Apart.
- Backlight ´14: Kane Aisling: sarjasta Virgin Territory.
- Backlight ´14: Lewis Rankin: sarjasta Police Presence.
- Backlight ´14: Joanne Mullin: sarjasta Refuge.
- Backlight ´14: Tim Durham: sarjasta After the Fact.
- Backlight ´14: Paddy Kelly: sarjasta Bogland.
- Backlight ´14: Matthew Thompson: sarjasta Instance.
- Backlight ´14: Gary Moore: sarjasta Dead Zone.
- Backlight ´14: Emma Jane McAleese: teoksia sarjasta Long Runs the Fox.
- Backlight ´14: Daragh McDonagh: sarjasta Sha-Man.
- Backlight ´14: Christopher Barr: sarjasta Horse Identification.
- Backlight ´14: Eve O’Connor: sarjasta Devote.
Backlight ´14 tutkii nykyvalokuvauksen keinoin voimia ja siteitä, jotka pitävät yhteiskuntia, yhteisöjä, perheitä ja ystäviä koossa ja erillään. Teeman — Holding Cohesion / Ylläpitävät voimat — ytimessä on ihmisten välinen solidaarisuus ja sen puute.
Taidekeskus Mältinrannan Subjectivity / Omakohtaista ?näyttelyn on kuratoinut Clare Gallagher. Belfastin taidekoulun valokuvausosastolta valmistuneiden ja siellä opiskelevien näyttely uskomusten ja kerronnallisuuden mekanismeista yhteenkuuluvuuden rakenteissa ja murroksessa. Näyttely tuotetaan yhteistyössä Belfastin taidekoulun (Ulsterin yliopisto) kanssa.
Mukana ovat: Christopher Barr / Paul Corcoran / Tim Durham / Rachel Glass / Aisling Kane / Paddy Kelly / Emma Jane McAleese / James McCourt / Daragh McDonagh / Yvette Monahan / Gary Moore / Joanne Mullin / Eve O’Connor / Lewis Rankin / Christine Redmond / Matthew Thompson / Richard Wade
Belfast School of Artin valokuvauksen opiskelijat ja sieltä valmistuneet valokuvaajat pohtivat töissään järjestelmiä, uskomuksia ja narratiiveja yhteenkuuluvuudesta ja sen murtumista. Historian traumat ovat jättäneet Pohjois-Irlantiin synkät jälkensä. Katunäkymissä, maisemissa ja muistikuvissa on vieläkin aistittavissa piilevää uhkaa. Vallitsevat historianselitykset kertovat usein hyvin erilaista tarinaa kuin omakohtaiset kokemukset. Tämä on lähtökohtana, kun valokuvaajat haastavat kliseiset väkivallan kuvat ja etsivät hienovaraisempia tulkintoja. Tarkkanäköisen havainnoinnin kohteena ovat tutut maisemat ja yhteisöt, yhteisten tapojen ja tarinoiden luoma turva, kodin piirissä piilevä väkivalta ja talouskriisin vaimentamat tulevaisuudennäkymät. Nyt rauhan aikana aiemmin vaietut asiat ovat nousseet pintaan. Näyttelyn teoksissa tunnustetaan omakohtaisen ymmärryksen merkitys. Se on tietoa, joka voi valaista mennyttä ja ohjata tulevaan.
Graduates and students from the Photography department of the Belfast School of Art present work that explores systems, beliefs and narratives of cohesion and fracture. Northern Ireland’s troubled history has cast a long shadow, leaving traces of latent threat hidden in streets, landscapes and memories. Aware that the dominant narratives often tell a different tale to that learnt through experience, the photographers here challenge the clichéd images of violence, presenting instead more subtle, personal explorations. Sensitivity characterizes the work of the Belfast School of Art, whether examining familiar landscapes and communities, the comfort of shared rituals and stories, the fracture of domestic violence or prospects affected by the economic crisis. With peace, what was buried unseen and unspoken can now begin to be acknowledged. The work presented here seeks to recognize the subjectivities that contribute to our understanding of the past and hopes for the future. Exhibition is curated by Clare Callagher.