Tampereen Taiteilijaseura ry

Information in English can be found here.

Tampereen Taiteilijaseura ry on Suomen toiseksi vanhin edelleen toimiva ammattitaiteilijoiden yhdistys. Seuraan kuuluu lähes 300 jäsentä. Seura toimii taiteilijoiden etujärjestönä Pirkanmaan alueella, sekä valtakunnallisten liittojen kautta myös koko Suomessa. Se pyrkii kehittämään ja edistämään taiteilijoiden työskentelymahdollisuuksia, kouluttamaan jäsenistöään ja ylläpitämään taiteilijoiden näyttelymahdollisuuksia.

Taiteilijaseuran jäsenistä noin 2/3 kuuluu jäsenenä myös johonkin valtakunnalliseen kuvataiteilijoiden ammattijärjestöön, kuten Suomen Taidegraafikoihin, Suomen Kuvanveistäjäliittoon, Taidemaalariliittoon, Valokuvataiteilijoiden liittoon tai Muu ry:hyn.

Seuran toimintakeskus on Taidekeskus Mältinranta, jonka kahdessa galleriassa – Galleria ja Studio Mältinrannassa – esitellään nykytaidetta kolmen viikon välein vaihtuvissa näyttelyissä. Taidekeskus Mältinrannassa sijaitsee myös Taidelainaamo, jonka laaja myyntikokoelma sisältää pirkanmaalaista kuvataidetta Tampereen Taiteilijaseuran ammattikuvataiteilijoilta.

Taidekeskuksessa on myös Tampereen Taiteilijaseuran toimisto sekä työtiloja kuvataiteilijoille.

Tampereen Taiteilijaseura hallinnoi Ateljeetalo Pesulaa, Tampereen ateljeetaloa ja Takahuhdin Taidekeskusta.