Tonja Goldblatt

Tonja Goldblatt:
Minua kiinnostaa taideteosten mittakaavan ja volyymin tutkiminen sekä se, miten jokin pieni tai vähäeleinen teos voi pärjätä, kun kaikki julkinen tila ympärillämme on täynnä väriä, liikettä ja valtavia kuvia. Olen tutkinut tätä teemaa jo parin vuoden ajan ja se kiehtoo minua yhä.

Kun havainnossa mennään tarpeeksi lähelle, alkavat mikrokosmos ja makrokosmos, eli äärettömän pieni ja äärettömän suuri, muistuttaa toisiaan. Teosten mittakaava on avoin; kuvasta ei voi tietää, onko se satelliittikuva vai nähty mikroskoopin läpi. Teosten koko vaihtelee; joskus pienessä miniatyyrivedoksessa saattaa aueta suurempi äärettömyys kuin suuressa teoksessa.

Teosten tekniikat ovat monotypia ja pehmeäpohja. Monotypia on tekniikkana arvaamaton eikä tulos ole koskaan ennustettavissa. Vesivärimonotypiassa pohjustamattomalle metallilaatalle kaadetaan väriä ja sitä käsitellään lämpölevyn päällä, laatan annetaan kuivua ja sitten se vedostetaan märälle syväpainopaperille prässin kautta. Pienet monotypia-vedokset on tehty telaamalla öljyväriä laatalle ja poistamalla sitä esim. kankaalla, puutikuilla tai kämmensyrjällä, vedostus märälle paperille. Vedokset ovat monotypian määritelmän mukaan uniikkeja, sillä laatta tuhoutuu vedostaessa. Pehmeäpohjassa kuva taas on piirretty ohuen paperin läpi pehmeään pohjusteeseen kuparilaatalle ja sen jälkeen syövytetty ja vedostettu märälle syväpainopaperille.

Tonja Goldblatt (s. 1977 Joensuu) asuu ja työskentelee Turussa. Hän on valmistunut Turun Taideakatemiasta taidegrafiikan linjalta vuonna 2006. Goldblatt on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut ryhmänäyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla, viimeksi Turun Taidegraafikoiden vaihtonäyttelyssä Naestvedissä Tanskassa. Tonja Goldblatt on Suomen Taidegraafikoiden, Turun Taiteilijaseuran, Turun Taidegraafikoiden sekä Arte Ry:n jäsen. Hänen töitään on Kaarinan kaupungin taidekokoelmassa. Lisätietoja: tonja.goldblatt.fi

Kommentit pois päältä artikkelissa Tonja Goldblatt

Kommentointi on suljettu.