Simo Ripatti

Näyttelyssä on kolme yksittäistä teosta, joista itse näyttelyn nimeäkin kantava installointi ”Varasto” viittaa löyhästi siihen, mitä itse ymmärrän varastona. Galleriatilaan kuljetaan lautarakenteisen varastokomeron kautta. Näyttely-yleisö siis toimii gallerian ja taiteilijan reservinä, mahdollistaen suoraan tai välillisesti heidän toimimisen alallaan, mutta yleisesti katsottuna koko taidekentän ja vielä yleisemmin koko yhteiskunnan toiminnan. ihmiset saapuvat näyttelyyn varastosta ja pois lähtiessään palaavat sinne.

Näyttelyn kaksi muuta teosta perustuu siihen, kuinka näkökulma vaikuttaa kannan määrittämiseen. Ainakin oma näkökulmani pohjautuu usein ensivaikutelmaan, jonka jälkeen sitä alkaa vahvistamaan tai korjaamaan tajunta. Tätä aihetta käsittelevissä teoksissa on käytetty optiikkaa sekä peilejä ja ne näyttäytyvät hieman erilaisina riippuen siitä, miltä puolelta niitä katsoo.

Näyttelyn kaikki kolme teosta ovat valmistuneet vuoden 2014 aikana.

Ilmaisuni on melko riisuttua, hiljaista ja niukkaa ja teosten vaikutus perustuu usein hienovaraisuuteen ja osin yllätyksellisyyteen. Aktiivisena elementtinä teoksissa on tilan käyttö. Onnistuessaan lähes eleettömänä ja äärimmilleen pelkistettynä teos vie katsojan syvälle sisäänsä ja herättää paljon kysymyksiä. Teoksen vähäeleisyys pakottaa pysähtymään ja etsimään vastausta siihen, mikä kyseinen teos oikeastaan on. Tällöin teos voi parhaimmillaan myös avata uusia merkityksiä katsojalleen, osoittaa minkä verran hän on aihetta ajatellut tai minkä verran se kiinnostaa. Efektin tehokkuus teoksissani ilmeneekin juuri pelkistyksen ja vähäeleisyyden kautta. Teokseni kytkeytyvät alkuperäänsä melko suurpiirteisesti jättäen tilaa katsojan tulkinnalle.

Näyttelyä ovat tukeneet Valtion kuvataidetoimikunta ja Oskar Öflunds Stiftelse.

Kommentit pois päältä artikkelissa Simo Ripatti

Kommentointi on suljettu.