Markku Laakso

Markku Laakson Syntymän ja kuoleman välissä -näyttelyn päätyö on samanniminen teoskokonaisuus, joka koostuu 65 maalauksesta. Teos on Laakson mukaan kuin Slow Instagram, jota hän on päivittänyt usean vuoden ajan. Näyttelyn maalauksia yhdistää ihmisen ja eri kulttuurien suhde toisiinsa ja luontoon, hämmennys elämän sattumanvaraisuuden myllerryksessä.

”Teoskokonaisuus Syntymän ja kuoleman välissä (2011-2017) syntyi tarpeesta tehdä jotakin täysin spontaanisti ja sattumanvaraisesti. Olen luonnehtinut teosta Slow Instagramiksi. Jokainen sarjan maalaus on syntynyt sen hetkisestä ideasta ja työt on maalattu kertamaalauksena. Kokonaisuus koostuu yksityisistä ja yleisistä, havainnosta maalatuista tai valokuva-albumia lainaavista kuvista. Täysin sekundääriset motiivit sekoittuvat mm. omia saamelaisjuuria ja identiteettiä peilaaviin aiheisiin. Yhdessä ne muodostavat kuvaston syntymän ja kuoleman välistä. Tähän näyttelyyn on teos päivittynyt kuvalla viisikuisesta lapsestani.

Muistoa kunnioittaen (2017) maalausten aiheena on mustiin pukeutunut joukko vakavia ihmisiä. Kutsuin sosiaalisen median avulla kuvattavaksi satunnaisen joukon ihmisiä. Puvustin ja asustin heidät avustajani kanssa. Kuvattavaa joukkoa ohjeistin olemaan kuvissa kuin he olisivat hautajaisissa. Kiinnostuin aiheesta alun perin tutkiessani sukuni vanhoja valokuvia. Kuvat hautajaisista koskettivat ja jäivät mieleen. Ne ovat harvinaisia otoksia, isosta joukosta toisilleen sidoksissa olevista ihmisistä.

Maalaukseni mahdollistavat katsojalle tavan heijastaa omia tuntojaan katsottaviin sureviin. Viimeaikaiset globaalit uhat, jotka konkretisoituvat luonnonmullistusten tai vaikka kotikaupunkini Turun iskun myötä, sekoittuvat oman yksityiselämän kokemuksiin, esikoisen syntymään ja läheisen hautaan saattamiseen. Teoksiini ovat vaikuttaneet myös taideteokset, kuten Vilho Lammen Äidin haudalla tai Edvard Munchin maalaukset Kuolema sairashuoneella, jossa surevien joukko sulautuu yhdeksi massaksi.

Kaksoset vesiputouksella (2017) on kuva tunteesta, samoin kuin kaikki kaksos-aiheeni. Ne eivät kuvita mitään kertomusta tai viittaa todellisiin tapahtumiin. Kuvissa vakavat kaksoset ovat pysähtyneet jonkinlaiseen välitilaan, hetkeen ennen muutosta tai sen ymmärtämistä. Kaksosissa korostuu yhden elämän ristiriitaisuus ja ratkaisemattomuus. On monta suuntaa ja vaihtoehtoa, menneisyydessä ja tulevaisuudessa.

Alastonaiheiden käsittely maalauksissani kumpuaa rakkaudesta klassiseen taiteeseen, eikä motiivini ole vuosien kuluessa muuttunut, saanut vain lisää sävyjä nykytaiteen seuraamisesta. Päästä varpaisiin (2012-2017) teoskokonaisuus on sarja ihmisen kuvia. Yhtälailla kuin se on syy tutustua ihmiseen taiteilijana, se on meditaatioharjoitus Vaahteranmäen Eemelin tyyliin. Kun sadannes maalaus on maalattu, pidetään juhlat!

Makuupussimaalaukset kuvaavat minulle tunteita välitilasta, hämmennyksestä, häpeän ja vapauden ristiriidasta, syntiinlankeemuksen taakasta. Makuupussi on yksityinen kuori, pesä. Silti ihminen on loppujen lopuksi aina alasti, paljaana, makuupussin tai vaatteiden sisällä. Feministinä koetan olla kategorisoimatta aiheitani sukupuolen mukaan, tiedostaen kuitenkin käsittelyn väistämättömän rajallisuuden. Ruumiillisuus on alati muuttuva määritelmä, joka muovautuu kuin vaatemuoti aikakausien ja kulttuurien mukaan. ”

 

Markku Laakso (s. 1970) on syntyisin Enontekiön Lapista ja tullut tunnetuksi Elvis-aiheisista maalauksistaan. Hän asuu ja työskentelee Turussa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Laakso on laajentanut tekemistään myös valokuva- ja videotaiteeseen. Yhteistyössä kuvataiteilijapuolisonsa Annika Dahlstenin kanssa he ovat käsitelleet projekteissaan mm. Laakson saamelaisia sukujuuria. Laakso on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin Suomen ja pohjoismaiden lisäksi mm. Italiassa, Ranskassa, Espanjassa, Japanissa, USA:ssa ja Saksassa. Ensi vuoden alussa Markku Laaksolla ja Annika Dahlstenilla on yhdessä näyttely Röda Sten Konsthallissa Göteborgissa, Ruotsissa.

 

Kommentit pois päältä artikkelissa Markku Laakso

Kommentointi on suljettu.