Lars Holmström

LXX – digit 

Näyttelyäni voisi luonnehtia miniretrospektiiviseksi digitaaligrafiikkakoosteeksi.

1990-luvun alussa tutustuin digitaalisesti tuotetun grafiikan mahdollisuuksiin ja toteutinkin muutamia teoksia. Kuitenkin vasta vuoden 2000 alusta aloin järjestelmällisesti tehdä grafiikkaa käyttämällä digitaalisia menetelmiä.

Teosten sisällöt käsittelevät havaintoja erilaisista visuaalisista ilmiöistä konstruktiivisiin rakenteellisiin teemoihin.

 Prosessista ja metodista

Teosteni syntyä ja kehittelyä voisi kuvailla eräänlaiseksi ”substraattiprosessiksi”; erilaisista alustoista alkaa versoa erisuuntiin haarautuvia visuaalisia ilmiöitä. Organisoin näistä itävistä alkukuvista muunnelmia, joissa keskeisinä elementteinä vaikuttavat värit, muodot ja rakenteellisuus. Toteutan teoksia sarjallisesti. Konstruoin mielenmaisemia.

Digitaaligrafiikkaa suunnittelen Photoshop-kuvankäsittelyohjelmalla, jolla käsittelen visuaalista aineistoa erilaisilla muokkaustyökaluilla ja metodeilla.

 Regulus –digitaaligrafiikkasarjasta

Keväällä 2017 olin miettinyt ”sumeaa” maailmaa, impressioita. Alkusysäyksenä oli William Turnerin maalaus Regulus vuodelta 1828, jossa hän kuvaa valon sokaisevaa vaikutusta näköhavaintoon. Tarina on tosin rankka, enemmän kuin impressio.

Regulus oli roomalainen kenraali, jonka karthagolaiset vangitsivat ja lupasivat laskea vapaaksi, jos hän suostuttelee maanmiehensä antautumaan. Hän ei kuitenkaan saanut toteutettua vaatimusta ja palattuaan Karthagoon hänet vangittiin. Rangaistukseksi Regulukselta leikattiin silmäluomet ja sidottiin hänet ulos katse suoraan sokaisevaan pohjoisafrikkalaiseen auringonvaloon.

Elokuussa menin silmien laserleikkaukseen, jossa operoitiin kaihi ja asennettiin molempiin silmiin muoviset mykiöt. Kokemus oli fantastisen värillinen. Yhteys oli syntynyt, syntyi idea Regulus-sarjasta.

www.larsholmstrom.fi

 

Kommentit pois päältä artikkelissa Lars Holmström

Kommentointi on suljettu.