Distribution of Crisis

D.o.C (Distribution of Crisis) -ryhmä  haluaa eri tyylilajien kautta yhdistää taidetta yhteiskunnalliseen kriisiin ja luoda keskustelua taiteensa kautta. Miten erilaiset taiteilijat vastaavat kriisiin käsitteenä, niin henkilökohtaisella, sosiaalisella kuin kansainväliselläkin tasolla? Itse osallisena, nykyisessä tai menneessä aikamuodossa vai tarkkailijana turvallisesta näkökulmasta. Näyttelyyn osallistuu kuusi taiteilijaa:

Kalle Hammin ja Dzamil Kamangerin (beelsebub.org) teossarja Shared Seeds muodostuu kuudesta piirustuksesta, jotka pohjautuvat 1800-luvulla Intiassa tehtyihin kasvitieteellisiin kuviin. Rungiah ja Gowindoo piirsivät yhteensä 2115 mustavalkoista kasvitieteellistä kuvaa ja samalla he ovat niitä harvoja Britti-imperiumin palkkaamia paikallisia taiteilijoita, jotka tunnetaan nimeltä. Teossarjaa pidetään edelleen yhtenä parhaimmista oppaista Etelä-Intian kasvistoon. Hamm ja Kamanger kävivät läpi Figures of Indian Plants -kirjan kasvit ja löysivät ainakin kuusi sellaista lajia, jotka kasvavat sekä Etelä-Intiassa että meillä Suomessa.

Shared Seeds -teossarja jatkaa tutkimuksiamme kasvien kulkureiteistä ja niiden kulttuuri-
historiallisista merkityksistä. Samalla se on kunnianosoitus kaikille niille tuntemattomaksi
jääneille taiteilijoille, jotka ovat osallistuneet maapallon kasvilajien kuvalliseen tallentamiseen.

Nayab Ikram (nyabikram.com) esiintyy itse nuorena naisena videoteoksessa In Between käyttäen omia pitkiä hiuksiaan käsitelläkseen kahdesta eri kulttuurista syntyvää
identiteettiään. Ikramin omat juuret ovat lähtöisin Pakistanissa mutta hän on syntynyt
Ahvenanmaalla.

Nina-Maria Oförsagd (cargocollective.com/oforsagd) työskentelee valokuva- ja videotaiteilijana. Hän on kiinnostunut ympäristöstä, löytääkseen paikkoja, joilla on oma historiansa ja kerrostumat, jolloin muodostuu mahdollisuus kokeelliseen tila-/paikka suhteeseen. Oförsagd on pyrkinyt videollaan Encircle ymmärtämään, kuinka visualisoida aikaa tässä kontekstissa.

Sepideh Rahaa (sepidehrahaa.com) on monialainen, Helsingissä asuva taiteilija. Hän on
kiinnostunut menneisyyden ja nykyisyyden välisestä muuntautumisesta, heijastaen yksilön läsnäoloa. Hänen videoteoksensa Marriage and Pleasure II pohjautuu Rahaan omiin kokemuksiin avioliitosta kahdessa eri yhteiskunnassa (Iranissa ja Suomessa). Videoteossarjassa A Dream That Came True? Part II & III, keskitytään Lähi-idän naisiin, heidän elämästään nyt Suomessa, maahanmuuton jälkeen. Rahaan tavoitteena on luoda vuoropuhelua, joka avaisi vallitsevia stereotyyppisiä käsityksiä sukupuolesta ja kulttuurista.

Magdalena Åberg (åberg.fi) on ennen kaikkea taidemaalari, mutta hänen toimittaja taustansa loi hänelle tarpeen reagoida maahanmuuttajien kriisiin, joka lähestyi Pohjois-Eurooppaa muutama vuosi sitten. Vieläkin pohdiskellen miten hän yhdistäisi maalaustaan
suoraan uutisista lähtöiseen omaan reaktioon, muutaman ponnistelun kautta hän teki
maalaussarjan nimeltä Fences. Joillekin kahden vuoden takaiset kuvat ihmisistä aidan
takana, voi tuntua jo nähdyltä (riittävän). Muta mikä oleellinen asia on muuttunut? Miltä
yhä tuntuu olla osana Euroopan linnoitusta?

Näyttelyä on tukenut Svenska kulturfonden.


Kollektivet D.o.C (Distribution of Crisis) är en grupp konstnärer som via olika genrer vill relatera konst till samhällelig kris och skapa diskussion via konsten. Hur reagerar olika konstnärer på kriser som koncept, hur förhåller de sig till dem på ett personligt, socialt och internationellt plan? Beroende på om de själva ser krisen från en trygg betraktarposition, eller om de mer direkt är delaktiga. Den dynamiska konstnärsgruppen förnyar kontinuerligt sitt konstnärliga arbete och utställningens innehåll. Sex konstnärer deltar denna gång:

Kalle Hamm + Dzamil Kamanger (beelsebub.org) Shared Seeds består av sex teckningar, som baserar sig på indiska botaniska bilder från 1800-talet. Rungiah och Gowindoo hörde till de få tecknare i tjänst hos det brittiska imperiet som eftervärlden känner vid namn och deras serie på 2115 arter ses ännu som en av de bästa flororna över södra Indien. I den hittade Hamm och Kamanger till sin överraskning åtminstone sex arter som växer både i Indien och i Finland. I sitt konstverk undersöker de växters rutter och kulturella betydelser, samtidigt som de vill hedra alla bortglömda konstnärer som bidragit till världens botaniska bilder och floror.

Nayab Ikram (www.nayabikram.com) deltar med sin video In Between, där hon som ung kvinna, uppvuxen på Åland med rötter i Pakistan, använder sitt eget långa mörka hår för att reflektera över kulturella identiteter.

Nina-Maria Oförsagd (www.cargocollective.com/oforsagd) arbetar med fotografi och video. Oförsagd är intresserad av att observera omgivningen, hon söker efter platser med historiska lager och olik karaktär, för att forma ett experimentellt innehåll. För hennes video med titeln Encircle har hon försökt förstå hur visualisera tid.

Sepideh Rahaa (sepidehrahaa.com) (1981, Iran) är en multidisciplinär konstnär baserad i Helsingfors. Hon jobbar med transformationer mellan dåtid och nutid, reflekterande över individens närvaro. Videoverket Marriage and Pleasure II relaterar till hennes egna erfarenheter av giftermål i två olika samhällen (Iran och Finland). I videoserien A Dream That Came True? Part II & III fokuserar hon på ackulturation och på kvinnor från Mellanöstern som immigrerat till Finland för över ett decennium sedan – hur ser deras liv ut?

Magdalena Åberg utrycker sig i sin konst främst via måleri, men bakgrunden som journalist påverkade hennes stora behov att på något sätt reagera på flyktingkrisen då den på allvar nådde Finland för ett par år sedan. Trots en ambivalent inställning till huruvida måleri kan kombineras med direkta reaktioner på nyheter, formades småningom serien Fences. Bilder av flyktingar bakom gallermurar kan tyckas vara något vi såg för två år sedan, men vad har egentligen förändrats? Hur känns det att vara en del av Fort Europa idag?

Utställningen har fått stöd av Svenska Kulturfonden.

Kommentit pois päältä artikkelissa Distribution of Crisis

Kommentointi on suljettu.